Iedere vakgroep doorloopt ieder jaar minstens 1x de kwaliteitscirkel.
Hoe?
Elke bol "prioriteiten stellen", "uitwisselen & ontwikkelen", "uitproberen", ... wordt elk jaar minstens 1x doorlopen.
Een uitgebreide uitleg per werd gegeven op de personeelsvergaderingen in 2019-2020 en jaarlijks herinnerd via de update van de SG en personeelsvergaderingen. (zie intradesk)
Voor de volledigheid vind je hierna een beknopte uitleg per bol terug.
Als vakgroep weet je vaak heel goed waar je samen aan moet werken. Stel daarom ieder jaar zelf voorop waar jullie aan werken. Maak onderscheid tussen doelstellingen voor dit schooljaar (korte termijn), doelstellingen over verschillende schooljaren of doelstellingen op lange termijn.
Heb je inspiratie nodig om je prioriteiten te bepalen? Dan kan je hieronder een aantal bronnen vinden.
Jouw vakmanschap en bijhorende data - jouw onderwijservaring, ervaring met jouw doelgroep, leerplan en vakgroep geeft je veel info over mogelijke knipperlichten.
Data-analyse - vb. hoe doen je leerlingen het dit jaar t.o.v. vorige jaren? Hoe doen ze het verderop in hun schoolloopbaan voor jouw vak of in het hoger onderwijs? Worden de leerlingen voldoende voorbereid? Welke leerlingen stromen uit? Waarom scoren de leerlingen in de 3e graad 10% minder voor een bepaald vak? Aan de hand van dataloep, de databundels of Smartschool Analytics.
Wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitskaders
Wetenschappelijk onderzoek: welke vakliteratuur is er beschikbaar? Wat weten we over didactisch en pedagogisch onderzoek? De toolkit van Leerpunt en hun leidraad hoge verwachtingen kan je al een heel eind op weg helpen over wat (niet) werkt.
Referentiekader onderwijskwaliteit (klik hier) en de onwikkelingsschalen (klik hier)
Vorig verslag van de onderwijsinspectie.
Tip taakbelasting - Laat je niet gek maken door de veelheid aan informatie. Als vakgroep weet je vaak zelf goed wat je krachten en werkpunten zijn. Jullie vakmanschap staat centraal in evidence-informed werken. Staaf je vakmanschap desgewenst met onderzoek of data. Liggen de scores van leerlingen lager dan anders? Worden taken minder frequent ingeleverd? Heeft de gegeven feedback niet het gewenste resultaat?... Bespreek dit binnen de vakgroep, betrek indien nodig de TA/TAC/directie/verantwoordelijke van het KOV/... probeer met de vakgroep samen uit en kijk of het verbetert!
Focus op het kernproces! LESGEVEN!
Heeft de feedback wel het verwachte resultaat in de klas bij je collega? Leer dan zeker van elkaar!
Ga bij elkaar kijken! Gebruik de kijkwijzer en/of bespreek in de vakgroep waarom het daar beter gaat.
Wissel het materiaal uit (#sharingiscaring) of
Ontwikkel samen het materiaal. Grasduin gerust in materialen van leerpunt, de leidraad ifv differentiëren of krachtige didactiek binnen wetenschappen.
Tip taakbelasting - "Zorg dat wat je doet er toe doet op de klasvloer"!
Voor de mooie ogen van je directeur hoef je geen mooie verslagen te maken. Voor ieder van ons is de tijd schaars. Dus besteed je tijd zo nuttig mogelijk. Noteer datgene dat jullie nodig hebben (afspraken, deadlines, wat wil je borgen,... )
Zorg dat je je tijd zo gebruikt dat je het effect kunt waarnemen op je klasvloer. Zodat jij en je leerlingen in de eerste plaats de vruchten dragen van jullie harde werk!
Fouten maken mag!
Wat heeft het meeste impact op de leerling? Ben je de goede dingen aan het doen om effect te zien? En doe je die dingen vaak en goed genoeg? Waaraan merk je dat (nog niet)?
Deel je ervaringen (goed of slecht) in de vakgroep.
Tip taakbelasting - Verdeel de taken in de vakgroep. Je hoeft niet alles alleen uit te proberen.
Referentiekader onderwijskwaliteit (klik hier): passen je resultaten bij je vooropgestelde doelen? Zie je aan de leerresultaten van leerlingen dat je in je acties het verhoopte effect bereikt? M.a.w. worden onze leerlingen daar nu beter van?
Durf begeleiding vragen! Wij en zij zijn er voor jou:
Collega vakcoördinator met talent voor OK
Directie / TAC / TA / beleidsmedewerker of coördinator
Pedagogische begeleidingsdienst
Tip taakbelasting - Ben je graag meester in het ROK? Welkom op de website van de onderwijsinspectie. Vind je het te moeilijk? Of vind je het bos door de bomen niet altijd? Dat is helemaal niet erg! Vraag hulp om gericht voor jouw vak/klas aan de slag te gaan!
Zorg dat je afspraken borgt. Dit kan bijvoorbeeld via een vakverslag.
Wanneer je deze kwaliteitscirkel grondig doorloopt, kan je heel wat dingen borgen en effecten vieren. Doe dat vooral samen! Waar bijgestuurd moet worden, ben je zo specifiek mogelijk: waar missen we effect? Waaraan wijten we dat? Op welke mogelijke oorzaak enten we onze bijsturing en hoe en wanneer gaan we verhoopte effecten verder opvolgen?
Tip taakbelasting - Een verslag maak je in de eerste plaats voor jezelf en de vakgroep. Beperk je dus tot de essentie en maak er vooral een werkdocument van.
Publiceer je materiaal van de vakgroep op intradesk. #sharingiscaring
Maak ten minste 1x per jaar een afspraak met je verantwoordelijke directie om de vooropgestelde prioriteiten te overlopen. Je kan deze kwaliteitscirkel daartoe handig als instrument gebruiken.
Heb je nood aan nascholing of ondersteuning? Maak het kenbaar aan je directie! We voorzien bij personeelsbeleid.spectrumcollege.be/spectrumacademy bijvoorbeeld al tal van workshops over evidence-informed werken in je vakgroep.
Tip taakbelasting - Het warm water is vaak al uitgevonden.